Szanowni Państwo,

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kluczowe geny zarodźca malarii zidentyfikowane

Naukowcy wykorzystali nietypową właściwość genomu zarodźca malarii, aby poznać, które jego części są najważniejsze. Zdobyta wiedza pomoże w pracach nad skutecznymi lekami.

Fot. pixabay.com

Jak podają autorzy nowej pracy opublikowanej w magazynie „Science”, 90 proc. zachorowań na malarię i zgonów z jej powodu jest wywoływanych przez zarodźca sierpowatego (Plasmodium falciparum). Jego genom został określony już dawno, bo ponad 10 lat temu. Niestety, funkcje większości genów pozostawały nieznane, a dopiero ich zrozumienie może stanowić podstawę do prac nad terapiami opartymi na genetycznej wiedzy.

To, jak duże znaczenie mają poszczególne geny, można poznać wprowadzając po kolei, do każdego z nich mutację, która uniemożliwia jego prawidłowe działanie. Niestety, genom zarodźca bardzo to utrudnia. Jest on wyjątkowo bogaty w adeninę i tyminę.

Standardowe metody wprowadzania mutacji wymagają tymczasem różnorodności w genetycznej sekwencji i dlatego nie działały przy powtarzającej się tyminie w genomie pasożyta.

Jednak badacze z University of South wykorzystali właśnie nietypową cechę genomu zarodźca. Zdołali opracować metodę wywoływania mutacji, która specyficznie celuje w odcinki bogate w tyminę i adeninę.

Dotychczasowa obrona pasożyta przed badawczymi technikami stała się więc furtką dla naukowców. W ten sposób wytworzyli oni aż 6 tys. wersji zarodźca, ze zmutowanymi prawie wszystkimi jego genami.

Potem przyszedł czas na komputerową analizę. Pokazała ona, że pasożyt potrzebuje ok. 2600 genów, aby przeżyć i rozwijać się w fazie, kiedy zakaża krew. Wśród nich znalazły się te, które pomagają mu bronić się przed znanymi lekami. Geny te mogą więc naturalnie stanowić pierwszy cel w poszukiwaniu ulepszonych terapii.

Więcej informacji: http://science.sciencemag.org/content/360/6388/eaap7847

Data utworzenia: 07.05.2018
Kluczowe geny zarodźca malarii zidentyfikowaneOceń:

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy